Från och med den första juli 2018 kommer en fordonsskatten att höjas. Dieselbilar betalar redan en straffskatt, så tanken med fordonsskatten är att även bensindrivna bilar ska bli dyrare. Fordonsskatten kommer slå hårdast på privatleasade bilar.
En växande trend bland bilförare är att privatleasa sin bil. Det innebär att du långtidshyr en bil och betalar en fast månadsavgift. Avgiften är tänkt att täcka servicekostnader och byten av sommar- och vinterdäck, och många tror att detta blir billigare än att köpa en bil med Lendo billån.
Tanken med fordonsskatten är förstås att uppmuntra konsumenterna att använda miljövänligare bilar. Privatleasingbranschen har pressat sina priser och konkurrerar om kunder och troligtvis kommer det innebära sämre villkor än tidigare med privatleasingen skriver expressen.se.
Skattelättnader på nya miljöbilar
Väljer du istället att köpa en ny bil som släpper ut mindre än 60 gram koldioxid per kilometer kommer du få åtnjuta stora skattelättnader.
Privatleasar du en Volvo XC60? Då kommer den kosta nästan 500 kronor i månaden. Eftersom privatleasingkontrakt brukar gälla i tre år betyder det att du måste fortsätta leasa den för mycket mer pengar, och årskostnaden höjs enormt. Bryta avtalet? Inte så enkelt som du kanske tror. Att bryta ett privatleasingkontrakt kan nämligen så dig dyrt:
”För två år sedan köpte valde jag ett helt vanligt billån istället för privatleasing när det var dags att byta upp sig. Och idag är jag tacksam för det. Plötsligt har jag flyttat in hos flickvännen och hennes bekväma Volvo V40 passar vårt liv mycket bättre än min roliga men struttiga Suzuki Swift Sport.
Med privatleasing hade jag stått här med skägget i brevlådan och antingen tvingats betala mig ur avtalet eller försöka lämpa bort bilen till någon annan på Blocket.” läs hela artikeln på mestmotor.se