Många har frågat sig om man kan lita på bankerna och deras säkerhet efter Swedbanks stora haveri för ett tag sedan. Haveriet innebar att kunder inte kunde betala vilket eskalerade till det motsatta där övertrassering av konton plötsligt fungerade.
När problem med betallösningar slår samhället är det individer som drabbas hårdast. Swedbank hade nyligen problem med sina MasterCard och det är inte första gången som det uppstår problem med moderna betallösningar.
Från pengabrist till överflöd
Det som blir allt tydligare i situationer som Swebanks haveri är att man som privatperson i många fler fall kan behöva ännu en betallösning som backup i nödfall. Med ett kreditkort utan årsavgift och lång räntefri kredit kan man känna sig tryggare kring betalningar vilket kan vara en nödvändig backup, läs mer på https://kreditkortlistan.se/remember-flex/. Detta skulle Mathias Sand från Göteborg behövt under haveriet när han utan framgång försökte köpa sig en biljett på Västtrafik. Han säger till Expressen att det kändes snopet och andra vittnar om den maktlöshet som uppstår när man inte har tillgång de moderna betalmetoder som vi är så beroende av. Sedan blev det helt omvänt, bankomaterna spottade ut pengar till kunder och många blev därav skuldsatta, något som måste återbetalas till Swedbank. Och dessa uttag har gjorts över hela landet, skriver Aftonbladet.
Problem för IT-säkerheten
Denna typ av problem som Swedbank haft oroar regeringen, finansinspektionen och säkerhetspolisen. Det är viktigt att systemet för bankernas IT-säkerhet säkras för att framtida problem ska undvikas. Hoten mot IT-säkerheten överlag kommer både från utomstående attacker och interna brister, där det sistnämnda var problemet i Swedbanks haveri.
”Swedbanks haveri orsakades inte av en cyberattack eller ett externt angrepp. Men det är ingen hemlighet att ett effektivt sätt att lamslå ett samhälle är att attackera dess bank- och betalningssystem”, skriver SVD.